Tuesday, July 13, 2010

Matematik itu Best...

Matematik itu Best...

Zaaz...sape stuju ngan penyataan aku ne? haha..aku agak ramai yg x minat math..btul x?ak sebenarnya minat sains tapi aku lebih suke math..pelik sungguh statement trsebut..ak sbenarnya trpikir pasal math bile ak cek2 keywords yg bnyak masuk kt blog aku ne ialah teka-teki matematik...konpius aku..ramai jugak minat math sebenarnya..waa...nk tau teka-teki tu? try usha kt SINI ...

Pepun sebenarnya ak nk share ckit hobi aku mase muda2 dulu, iaitu beriadah dgn rekreasi matematik...tau x? ala...yg macam trick2 atau teka-teki matematik jgk ler..tp disebabkn da lame aku tinggalkan hobi tu. jd dh lupe lor..tp yg ak still ingat smpai skang contohnya mcm yg kt bawah ne...6t aku try explain slow2 trick ne...best dowh..skali sekala main kira2 gune style lain..otak kanan ngan otak kiri aku mcm da saling ziarah-menziarahi daa...huahua..

Ok..try korang selesaikan permasalahan ini...(4365 X 7892)...jawapannya ialah 34,448,580. Cume mcm mane utk selesaikan masalah trsebut menggunakan kaedah yg lain selain kalkulator dan juga cara manual..
gmbar2 di bawah merungkai segala-galanya..zaazz..

Klu kira ikut manual, mcm ne la hasilnyer...



Dan klu ikut cara yg funny2 yg ak blajar ne, mcm ne wajahnye...tp jawapannye tetap same..jgn risau..matematik itu indah..:)


Tau x mcm mane nk wat? ok..6t ak bg langkah demi langkah..jgn x langkah tau..

1. Buat kotak segi empat sama mcm di atas mengikut jumlah nombor yg diberi..klu mcm masalah di atas..kotak tu mestilah berukuran 4 X 4...

2. Pastu wat garis condong yg bersudut 45 darjah tu..kn setiap kotak kecil tu mcm dibahagi dua kn?

3. Tulis nombor yg hendak diselesaikan...4365 X 7892...nombor yg berkaler merah tuh (dlm bulatan)

4. Darab nombor yg berada di atas dgn yg di bawah..misalnyer..7 X 4 = 28...jadi tulis 28 dlm kotak kecil yg mcm terbelah dua tu, ...dan seterusnya pun mcm tu jgk..

5. Lepas setel sume tu, murid2 kena tambah setiap nombor yg berada dlm linkungan garisan condong 45 darjah yg telah dibuat td...contohnya...cube lihat nombor yg paling bawah dan paling kanan..nombor 0 kn..just tulis 0 di bawahnya..then yg sebelahnya pulak ade nombor 5, 1, 2...ok...tambah sume tu dan akn dapat 5+1+2=8...dan ulang langkah trsebut utk nombor2 yg lain..caranya mcm kita tmbah yg manual r..klu hasil tambah yg kita dpt tu lebih dr 9, so kena carry on to next number..ok..paham x? konpius ek?

6. lastly kite akn dapat jawapan same ngan yg manual nyer..

Ok? Paham x ?


Tahukah anda????
Sebenarnya subjek Bahasa Melayu lebih susah dr subjek matematik?  Kenapa???
Nak tau jawapannyer?
Just jawab soalan ne...

1..mane satu ejaan yg betul ?  sama ada baru? atau baharu? atau bharu? atau bahru ?

2..satu tambah satu jawapannya berape???  hahhaha...senangkn??

Anda terkesima?? kuang3..jadi, konklusinya cintailah matematik kerana matematik itu indah...hahahaha


p/s...semoga anda terhibur dan selamat berekreasi...zaazzz..
Share This

12 comments:

cik panadol said...

sy tak penah faham matematik...

nombor2 buat sy pening hehehe

Unknown said...

hahhaa...patut la namu kamu cik panadol..pening ngan math upenyer..huahua

sangilapi said...

math? aku memang minat :) tapi sekarang otak dah berkarat.

Deen said...

laaa....aku panggil benda alah ni ape yek..lupa dah...tp ada perkataan petak r...
senang sikit nk wat banding ngn bentuk lazim tu...

Ken Wooi said...

i used to love maths back in school.. now no more =P

Unknown said...

sangilapi: yg karat tu la kena buang..hehe

udin: ak pn da lupe pe name..kite panggil kotak beracun je la..hahaha

ken: math is the best all the time ler..ehhehe

tiafazunia said...

pening!

~fisha~ said...

saya sangat-sangat minat math!!!!

~fisha~ said...

follow u!

Unknown said...

tia: pening? hahha..tu baru ckit..

fisha:yeaahh..math is fun..kesian kt subjek lain..hhahha

Syahirul Nizzam said...

Benda ni ada dalam you tube..ha..haa.haaa...aku penah tengok

Unknown said...

syahirul: ade kt youtube ek? x tau lak..:)

Designed By Blogger Templates