Monday, February 1, 2010

2nd XPDC- Gunung SeNyum2 Sengih...

2nd XPDC- Gunung SeNyum2 Sengih...

 Dikeheningan pagi2 buta yg sungguh sunyi sepi ini, keboringan tahap baik punyer melanda diri...skema tol ayat...haih..actually mlm td baru je sampai kembali ke umah sewaku yg jauh nun di sana,,Taman Bukit Berwang Bestari....agak jauh di situ..mujur ade yg sudi antar ngan keta die..trimas to Hamid, the Pakistan guy...sesampai je kt umah, ak ape lagi dgn tanpa segan silu terus menerjah laptopku yg kerinduan di situ keseorangan tidak bertemankn sesiapa,,hanyalah buku2 teks yg sungguh tebal yg masih berbau kedai berada di sampingnya....kn kesian tuh...ari sabtu n ahad mcm biase r..ak mesti kena update match2 bola yg berlangsung...haha...kul 12mlm td lak, pi tgk match Man U ngan Arsengal plak kt Restoran Sajian Utama...best gler game tuh...cayolah...tp mato cam dh x leh tahan..ngantuk..tahan2...10 minit agi nk abis game...pritt..lbih kurg kul 2 pg game tu abis..ak pn balik r sorg2...sunyi je...sampai kt umah lak...x leh tido r pulok..tambah2 agi...kekerapan keberangkalian utk berulang alik ke Bursa Saham Malaysia plak sgt tinggi..sakit plak perut den ne..apo kono ngan perut den ne jang oi...

 pondok kt gunung senyum2 sengih


p/s...panjang sungguh mukadimah ne..ak nk kongsi pasal xpdc je sbnrnyer ne..ish2

******************************************

Ne la serba sedikit yg ak leh kongsi pasal XpDc 3 hari 2 mlm di Gunung  Senyum, Temerloh, Pahang..

Hari sebelum hari kedua :

Kitorg bertolak pd ari Jumaat jam 7 mlm lbih kurg walaupn pd asalnyer target kul 6 dh nak gerak..dh la klas ak abis kul 5 ptg..dgn x packing ape2 pon..berjln ulang alik ke umah sewa ak tu plak lbih kurg 25 ke 30 minit..agak jauh di situ...ahaha..tp dh biase..no hal la..jd lpas tu kitorg pn sampailah kt Gunung Senyum lbih kurg kurg kul 12++ mlm...tp kitorg singgah kt masjid Kuala Pilah utk solat jamak isya' n maghrib sblum tu...

 tu die gunung senyum ;)

Tut tap tut tap....khemah pn dh terdiri n barang2 sume dh angkut dr bas...mase tuh dh lbih kurg kul 2pagi lebih rasenye..sume peserta lak dipanggil ke dewan utk wat sdikit pemecahan ais( ice breaking)..XPDC kitorg disertai En. Mat Nor, En. Azizan, En Abu al Asr( kitorg panggil die abah)..n 2 org members Outrecs...tut tap tut tap dh kul 5 pagi...baru lah pemecahan ais tu abis..nk kena bangun lak kul 6 pg..wuish..mengantuk den oi...ahaks...tp sejam pun sejam la...ak go on tido jugak...sblum tu kitorg disuruh utk memikirkn pasal sakaratul maut sblm tido..abah yg bg task tu sbb die nk bg ceramah pasal mende tu time subuh 6t..insaf jap..tp lain plak citer time ak tido tu...mimpi pasal hantu la plak...jumpe kt tgh jln..lalu hantu itu kejar dan terus mengejar aku..lalu ak pun berlari dr kejarannya itu....tup2..ak menyorok kt taman buaya..antu x nmpak lak...agak bangang sungguh mimpi itu...kuang2..bangun wei !!! mandi..semaye subuh plop...

Hari selepas hari pertama :

Selesai je solat subuh,,ade bace al maksurat..pastu baru abah start ceramah die pasal sakaratul maut..adakah kite sudah bersedia utk menghadapinyer?? mungkin esok, mungkin luse ari kite dijemput yg Maha Esa..adakah bekalan kite sudah mencukupi??? kalau kamu dicabut nyawa sekarang, apa yg boleh kamu bawa ke barzakh sane??? Doa anak yg soleh? Amal jariah?? Ilmu Yg bermanfaat?? Abah juga ade menceritakn, pasal saat dicabut nyawa Mariam (ibu Nabi Isa) yg suci murni tanpa dinodai seorg lelaki pun, lebih sakit dr ditikam dengan pedang..kita plak mcm mane??? yg masih bergelumang ngan dosa..jom muhasabah diri..

 
ahli khemah




Pagi tu lak bermulanye xtvt pertame kitorg iaitu Jungle Trekking kt Jebak Puyuh..sblum tu kitorg warm up ckit2...wat senam robik..n ade briefing ckit dr pihak pengurusan Hutan Lipur Gunung Senyum...diorg kate asal usul nama gunung ne adalah kerana pada mase dulu kala,, ade sorg pemerintah menanyakan ape nama gunung itu...tp rakyat2 nyer hanya tersenyum2 tanpa memberikn sebarang jawapan..tu sbb gunung tu diberi nama gunung snyum..ish2...ingatkn gunung tu btul2 boleh senyum smpai nmpak gusi ke..ape ke..ahaks..

kt dlm hutan pn ade ikan jugak...siap bg mkn roti gardenia agi...


 
ne die duta HPA kite sdg menjamu selera dlm gua


 
jgn tgk kamera...

saudara kite ne sdg menqada' subuh....haha..lakonan semata-mata


Hasan (somalia punyer org) ngah main2 ngan pacat kesayangannya



Pastu...kitorg gerak ke Jebak Puyuh ditemani seorg tour guide, pak husin namenye...utk jungle trekking..jaraknye lebih kurg 3.5 km..sepanjang perjln tu, kitorg ade jumpe mcm2 jenis gua iaitu Gua Ular,Gua Terowong, Gua Haluan Kapal n Gua Jebak Puyuh..di kawasan Jebak Puyuh ne sebenarnye ade sejenis bahan semulajadi iaitu simen Gred A yg dieksport ke luar negara..gua2 ne plak mndpt name dr mende yg ade kt situ..mcm gua ular-ade bentuk seakan2 ular di dinding(gambar), gua terowong-sbb ade mcm terowong di situ, gua jebak puyuh- sebab dulu tmpat tu jd tmpat perangkap burung puyuh...lebih kurg kul 12.30 tgh ari, kitorg sampai ke camp site balik...jungle trekking ne maybe kurg mncabar sedikit krn kitorg hanya brjln mcm2 tu je..ade selut ckit2,,lompat kijang ckit2..kalau kt Bekok dulu mase jln tu siap kena pegang tali agi..takut jatuh gaung,,laluan tu hanya muat2 utk dua tapak kaki je tmbah ngan licin agi.....ape2 pon xpdc kali ne tetap best sbb dpt masuk gua..dulu x der agi..n journey die jauh ckit...kalu bekok lbih kurg 2.5 km je.
kt dlm gue


ne la die bentuk ular yg ade kt Gua Ular


ne Gua Terowong


yg ne plak mcm tangkal keris...tgk baik2


balik2 je..sume letih..tersadai karam di khemah masing2..ak lak duk tunggu darah kering...x sedar lak ade pacat dlm kasut..ish2..pastu kitorg lunch...rehat2 jap...kul 4 ptg lak..ade ckit sesi bercerita dr pak jijan kite..beliau ade la cite pasal komunikasi...ape tu komunikasi?...ntah la..ak pn dh lupe...beliau tanye sorg2...ak just jawab perhubungan..malas nk pikir banyak2..ahaks..padahal dh bape kali bljar pasal mende tu ...BMC1614,,BMG1614....tu sume subjek sem2 lpas..haha...mcm mane leh lupe lak..

mlm tu plak kitorg ade BBQ...siap2 mkn, abah plak start ceramah beliau...beliau sbnarnyer imam 2 masjid sg udang....beliau ade ckp pasal ape tu usrah...n satu term yg belum pernah ak ketahui pasal asal-usul nyer...pasal perkataan MOTIVASI....ape tu motivasi??..MOTIVE + ACTION = MOTIVATION..mcm tu la lbih kurg citernye...ak dgr je la..abis tu...kitorg pn tido la,,,,


sesi BBQ


Hari selepas hari pertama dan kedua serta x der hari yang keempat :


mende la katak ne wat...syyhh


Hari ne kitorg wat xtvt caving plak....gunung senyum ne sbnrnye dh berusia lbih 400 juta tahun yg lampau..lbih kurg 1500 kaki dr paras laut( rasenye la...lupe lak..)...kt gunung senyum ne ade 18 gua sbnrnye..tp kitorg pi 8 buah je...sbb x cukup mase...gua2 nya ialah: Gua Angin, Gua Taman 1, Gua Taman 2, Gua Makam Tok Long, Gua Gajah, Gua Silat, Gua Danau Impian dan satu lg lupe lak gua ape...gua musang kot..haha..mmg best r dpt tgk gua2 tu...x pernah tgk pn sblm ne..hebat sungguh ciptaan Allah ne...Subhanallah..kalu kt gua angin,,, sepatutnye kt situ berangin mcm aircond je...tp maybe ari tu panas ckit...kat dinding gua tu terbentuk muka seorg lelaki dn juga pompuan..ade jugak bentuk kepala ular..kt gua taman 1 plak ade pokok2..pokok kesinai namenye..pokok2 kt situ seakan berpasang-pasangan...pak husin kate dulu tu kawasan kubur makhluk ghaib...kt gua tmn 2 plak dikatakn gua yg paling lawa kt gunung senyum..sbb ade batu karang asli kt situ...tmpt tu dulu sbnrye kawasan laut cetek...kt situ jugak ade batu brbentuk buaya..kt gua makam tok long lak,, ade makam tok long r...mcm ner citer die lupe lak ak..hehehe..yg ak tau last2 skali dikatakn die mati kt situ n dikebumikn kt situ...

Gua gajah mesti ade gmbar gajah kn...btul2...sbnrnye kt situ dulu dh ade org yg mati...jatuh dlm lubang kt gua tu...agak dalam di situ...kawasan tu dh jd kawasan larangan...gua silat plak mendpt name sbb kt situ seakan2 ade gelanggang silat pada zaman dulu...luas jugak kawasan tu...kalu Udin ngan geng2 silat gayung wat training kt situ baguih jugak...hehehe...siap ade cop tapak kaki kt dinding lagi...tok guru die wat flying kick kot..ahaks..last sekali gua danau impian...sempit je gua tu....tempat tu mcm beranda gua r...leh tgk kt kawasan luar...kehijauan daun2....ingatkn dpt tgk Bukit Beruang ke ape...haha..pastu kitorg pn balik...

kitorg diarah utk mengemaskini khemah2 dn juga barang2 yg sewaktu dgnnya..lbih kurg kul 1.30ptg,,bas brgerak pulang...namun kitorg masih mmpunyai misi yg mesti diselesaikn iaitu....makan tgh hari kt mentakab..dulu DT punyer program wat kt situ,,,jd org2 kampung ade wat ckit makan2...kitorg ape lg...bedal la....menunyer...nasi putih, ikan goreng, ikan kering, sambal belacan( best2,tp kurang pedas la) dn yg paling best air tebu baik punyer....dh la dahage,,,,teringat lak air tebu yg ak jual mase bulan pose...hehe...makan punye makan..pastu kitorg pn balik...tp ade sdikit cenderajantung ( asyik2 cenderahati je...tukar name ckit..ahaks)...iaitu bulu peacock...warna warni gitu...keluarga angkat kak zinnie mase DT yg bg...trimas2..

lpas tu,,,bas pn brgerak pulang...dengan perut yg amat padat isipadu dan ketumpatannya srta pertambahan graviti badan....landing di atas kerusi bas begitu empuk rasenye..haha...tp ak x leh tido sgt pn....asyik duk tgk jln2 je...lbih kurg pukul 7 ptg, ade satu mende yg mengejutkn berlaku...accident....sebuah motosikal yg ditunggang dgn lajunye telah terbalik setelah gagal mengawal motornye apabila sebuah kereta dihadapannya tiba2 membrek..lalu beliau cube mengelak ttp terlanggar pula bas berwarna biru yg bertulis MULTIMEDIA UNIVERSITY....rase cam penunggang tu kena pijak dek bas....tp lepas tgk2 balik, ak nmpk cam ade sorg pemuda harapan bangsa berbaju kuning berseluar jeans( rasenyela) telah berdiri dengan stabilnye dengan muka kebingungan...mujur x der pe yg tragis berlaku..ish2...kitorg pn go ahead...kepada penunggang2 motor sekalian dpt memperlahankn kelajuan apabila di jalan raye,,lagi2 ketika cuba menyelitkan diri di sebalik tabir kereta...keseimbangan amat penting di situ...berhati2 la di jalan raya dan juga di highway...

lpas berhenti rehat sambil mkn2 dn juga solat di R&R Seremban..kitorg pn meneruskn prjlnan pulang ke melaka..antar nazreen kejap dkt2 situ (trimas coz belanja mkn..haha..)...lbih kurg kul 10 maka sampailah bas berwarna biru itu di bumi MMU...angkat barang2 ckit...kemas2....and then balik umah.....that's all

bas berwrna biru yg tidak asing lg...


p/s/s....trimas wat IU, manap n da geng coz telah menganjurkn xpdc ne....waiting 4 da next xpdc...
Share This

No comments:

Designed By Blogger Templates